کل نماهای صفحه

۱۳۹۰ آذر ۲, چهارشنبه

روزنامه نگار آذربایجانی که چند روز پیش مورد سوء قصد قرار گرفته بود، درگذشت

چهار روز پیش  رفيق تقی، نويسنده سرشناس آذربايجان، از طرف شخصی که هويت وی تحت بررسی پليس جمهوری آذربايجان قرار دارد، با چاقو مورد سوء قصد قرار گرفت.

 در سال ۲۰۰۶ فتوای مرگ وی از طرف آيت الله فاضل لنکرانی به خاطر چاپ مقاله ای در روزنامه «صنعت» (هنر) چاپ باکو، صادر شد.

ايلقار، برادر رفيق تقی در گفتگو با راديو فردا می گويد که ضارب با چاقو به قلب رفيق تقی ضربه زده، اما چاقو تصادفا به کتابی که برادرش زير بغل گرفته بود خورده و نتوانسته به قلب وی اصابت کند. ديگر ضربات چاقو به نواحی ديگری از بدن وی اصابت کرده است.

رفيق تقی، پزشک بيماری های قلبی که تا کنون چندين اثر ادبی نيز از وی چاپ شده، پنج سال قبل، در پی درج مقاله ای در روزنامه صنعت مورد خشم مقامات مذهبی و رسمی ايران قرار گرفت. سفارت ايران در سال ۲۰۰۶ واکنش سختی به انتشار اين مقاله  نشان داد و آيت الله مجتهد فاضل لنکرانی نيز طی فتوائيه ای خون اين نويسنده آذربايجانی را حلال اعلام کرد.
 
 به گزارش رادیو فردا آقای رفیق تقی ،روزنامه نگار و نویسنده آذربایجانی که شنبه گذشته براثر حمله چند فرد ناشناس که  در باکو بشدت مجروح شده بود، در بیمارستانی در باکو درگذشت.

رفیق تقی یکی از منتقدین دولت جمهوری آذربایجان ، اسلام سیاسی و جمهوری اسلامی ایران بود.

ساعتی پیش از مرگ، رفیق تقی در مصاحبه ای با بخش آذری رادیو اروپای آزاد وضعیت جسمی خود را حساس توصیف کرده ولی گفته بود که بدتر نشده است.

در سال ۲۰۰۷ دادگاهی در باکو این روزنامه نگار آذربایجانی را به اتهام چاپ مقاله ای انتقادی درباره اسلام و محمد ،پیامبر اسلام به سه سال زندان محکوم کرد. این مقاله همچنین سبب شد آیت الله لنکرانی فتوای قتل او را صادر کند.

روز سه شنبه سفارت ایران در باکو با صدور بیانیه ای هرگونه دخالت در حمله به رفیق تقی را رد کرد.

هیچ نظری موجود نیست: