کل نماهای صفحه

۱۳۹۳ فروردین ۲۸, پنجشنبه

خالق رمان صد سال تنهایی نتوانست صد ساله شود

خالق رمان صد سال تنهایی نتوانست صد ساله شود

گابریل گارسیا مارکز، خالق رمان صد سال تنهایی امروز ۱۷ آوریل ۲۰۱۴ و در ۸۷ سالگی، مکزیکوسیتی چشم از جهان فروبست.
مارکز که از سال  2013 به باور پزشکان به بیماری آلزایمر مبتلا بود، در هفته های اخیر نیز با بستری شدن در بیمارستان، خبر ساز شده بود.
مارکز که به دلیل نوشتن رمان صد سال تنهایی توانست محبوبیتی شگفت انگیز و نگاهای نویسندگان و منتقدان بزرگی را از سراسر جهان، به خود جلب کند. رمانی که به بیش از پنجاه زبان زنده دنیا ترجمه شد و توانست موفقیتی چشمگیر در تمامی کشورهای دنیا بدست آورد.
"گابريل جوسي گارسيا ماركز" در ششم مارس 1928 در دهكده ي "آراكاتاكا" در منطقه ي "سانتامارا" در کلمبیا به دنيا آمد. از آنجا كه پدر و مادر ماركز، فقير و در پي تامين معاش بودند، پدر بزرگش طبق سنت رايج آن زمان، مسئوليت پرورش او را بر عهده گرفت. وي در بین مردم کشورهای "آمریکای لاتین" با نام "گابیتو" به معناي "گابريل كوچك" مشهور بود.
در سال ۱۹۶۵ شروع به نوشتن رمان "صد سال ‌تنهايی" کرد و آن را در سال ۱۹۶۸ به پايان رساند که به باور بيشتر منتقدان، شاهکار او به شمار می‌رود. در سال1982، کمیته ي انتخاب جایزه ي نوبل ادبیات در کشور سوئد، به اتفاق آرا، رمان "صد سال تنهایی" را شایسته ي دریافت جایزه شناخت و این جایزه به ماركز داده شد. در پی آشنایی بهمن فرزانه - مترجم ایرانی مقیم ایتالیا- با مارکز، رمان "صد سال تنهايي" به زبان فارسی ترجمه و در ایران منتشر شد. اين رمان پیش از انقلاب 1357شمسی در ایران بارها تجدید چاپ شد و مورد استقبال قرار گرفت، اما اكنون نزدیک به سي سال است که منتشر نشده است. مارکز یکی از نویسندگان پیشگام سبک ادبی "رئالیسم جادویی" بود؛ اگرچه تمام آثارش را نمی ‌توان در این سبک طبقه‌بندی کرد. با وجود اين، منتقدان با تمركز بر آثار او، نام "رئاليسم جادويي" را بر آن نهادند؛ او هرگز نپذيرفت.
آثار ماركز به زبان فارسي
-
طوفان برگ
-
پاییز پدرسالار
-
کسی به سرهنگ نامه نمی‌نویسد
-
زائران غریب
-
ماجرای ارندیرا و مادربزرگ سنگدلش (داستان کوتاه)
-
سفر پنهانی میگل لیتین به شیلی
-
زیستن برای بازگفتن، انتشارات کاروان
-
صد سال تنهایی (به اسپانیایی: Cien años de soledad)
-
از عشق و شیاطین دیگر
-
عشق سالهای وبا
-
ساعت نحس
-
خانه ي بزرگ
-
وقایع‌نگاری يک قتل از پيش اعلام شده
-
ژنرال در هزارتوی خويش
-
بهترین داستانهای کوتاه گابریل گارسیا مارکز
-
يادبود دلبرکان غمگین من (به اسپانیایی: Memoria de mis putas tristes)
-
يادداشت هاي روزهاي تنهايي