کل نماهای صفحه

۱۳۹۰ شهریور ۲۵, جمعه

چهار ایرانی جزو برندگان امسال جایزه «هلمن - همت»

 به گزارش از کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی:بهمن احمدی امویی، کاوه کرمانشاهی، و امیر رشیدی و یک تن دیگر از ایران به همراه 40 فعال حقوق بشر، نویسنده، شاعر، وبلاگ نویس و فعال مدنی از کشورهای مختلف برنده جایزه جهانی هلمن -همت سال ۲۰۱۱ از سوی سازمان دیده بان حقوق بشر در نیویورک شدند.
بر اساس اعلام سازمان دیده بان حقوق بشر، این جایزه یا پاداش برای گرامی‌داشت ليليان هلمن، نمايشنامه‌نويس آمريکایی و دشيل همت، رمان‌نويس آمريکايی به نام «هلمن-همت» نام‌گذاری شده و از سال ۱۹۹۰ تابه امروز هر سال به ده‌ها نفر نویسنده و روزنامه‌نگار از کشورهای مختلف اهدا می شود که در اثر نوشتن تحت فشار و تعقیب قرار گرفته اند.
بهمن احمدی امویی روزنامه‌نگار حوزه اقتصادی ۳۰ خرداد ماه سال ۱۳۸۸ به دنبال حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در منزل مسکونی‌اش بازداشت و پس از مدتی به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد. او همچنان از زمان بازداشت در زندان اوین به سرمی‌برد.
سال گذشته پروین اردلان، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان و آذین ایزدی‌فر، نویسنده و شاعر از جمله برندگان ایرانی این جایزه بودند. همچنین پیشتر نویسندگان ایرانی چون هوشنگ گلشیری، تقی رحمانی، علی‌اشرف درویشیان، حسن زارع زاده اردشیر، آسیه امینی و یوسف عزیزی بنی‌طرفشهرام رفیع‌زاده، محمد صدیق‌کبودوند و علی افشاری برنده این جایزه شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست: