کل نماهای صفحه

۱۳۹۰ آبان ۱۷, سه‌شنبه

صدور حكم حبس و اعدام برای دو زنداني سياسی در اروميه

بهروز ایلخانی و اکبر اکبر‌پور پس از یک سال تحمل حبس در سلول‌های انفرادی که با شکنجه های فراوان نیز همراه بود  از سوی دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام محاربه به ترتیب به اعدام و ۱۳ سال حبس محکوم شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این دو زندانی حدود یک سال پیش توسط اداره اطلاعات ارومیه بازداشت و مهر ماه سال جاری در شعبه یک دادگاه انقلاب ارومیه محاکمه شدند.
اتهام این افراد محاربه از طریق همکاری با گروه‌های معاند نظام اعلام شده است.

در حال حاضر این دو زندانی سیاسی که به دلیل یک سال حبس انفرادی در شرایط نامناسب روحی قرار دارند جهت عدم شناسایی به بند زندانیان مواد مخدر در زندان مرکزی ارومیه منتقل شده‌اند.
گفته می شود بهروز آلخانی به دلیل عدم تعادل روحی در زمان محاکمه نتوانسته از خود دفاع کند .
در حال حاضر ایران یکی از بزرگترین ناقضان حقوق بشر در دنیا است  و سازمان ها و نهادهای حقوق بشری در مواردی زیاد ایران را به نقض این حقوق متهم کرده است . دولت  ایران که از پذیرش گزارشگر سازمان ملل برای رسیدگی به امور حقوق بشر سرباز زده بود دوباره  نشان داد که هنوز هم  قدرت حمایت  از خود را دربرابر جوامع بین الملی ندارد

بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
·         بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
·         بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می باشد.
·         ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.
·         ماده ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی دارد.
·         بند ۱ ماده ۶ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: حق زندگی از حقوق ذاتی شخص انسان است. این حق باید بموجب قانون حمایت بشود. هیچ فردی را نمی‌توان خودسرانه از زندگی محروم کرد

هیچ نظری موجود نیست: