کل نماهای صفحه

۱۳۹۰ مهر ۱۳, چهارشنبه

بیانیه فعالان فرهنگی و اجتماعی آذربایجان و حامیان آن در اعتراض به دستگیری فرانک فرید

653 تن از فعالان فرهنگی و اجتماعی آذربایجان و حامیان، به همراه فعالان زنان طی بیانیه ای ضمن محکوم کردن دستگیری و ضرب و شتم فرانک فرید نویسنده، مترجم و عضو کمپین یک میلیون امضا، خواستار آزادی بدون قید و شرط وی شدند.
«فرانک فرید شاعر، مترجم و نویسنده مدافع حقوق زن در ۱۲ شهریورماه ۱۳۹۰ در تبریز در حالی دستگیر شد که اعتراض ‌های مدنی مردم آذربایجان به سیاست های غیرکارشناسانه ی دولت که منجر به خشک شدن دریاچهی ارومیه شده است، با سرکوب شدید مواجه شد.
وی پیش از آنکه از فعالین جنبش زنان آذربایجان باشد، سخنوری است که منویات درونیاش را با کلامی آهنگین بیان میکند و شاعری نام میگیرد که همچون ایپک (ابریشم- تخلص فرانک) روحیهای لطیف و بس گرانمایه دارد.
فرانک فرید نویسندهای است که دردها و محرومیتهای فرهنگی و اجتماعی زنان آذربایجان را با قلمش و گاه با کلام شیوایش به گوش همگان میرسانید و حال چه توجیهی وجود دارد برای دستگیری زنی که هر آنچه نوشته و گفته با مجوز رسمی منتشر شده است.
طی سی سالی که فرانک در عرصههای مختلف اجتماعی- فرهنگی حضور داشته، هیچگاه در دام تندرویهای کاذب اسیر نشده که این مسئله برمیگردد به روحیهی فرهنگدوست وی و همین علاقه‌مندی به مقولات فرهنگی بالاخص فرهنگ آذربایجان و تلاش در جهت اشاعهی آن، باعث شده که او شخصیتی بسیار محترم در بین همهی فعالین آذربایجانی اعم از اجتماعی، فرهنگی و سیاسی باشد.
اما اینک وی پس از سه دهه فعالیت مستمر اجتماعی – فرهنگی با ضرب و شتم دستگیر شده و در بازداشتگاه اطلاعات نیز از عادیترین حقوق یک زندانی محروم میشود.
با توجه به همزمانی دستگیری وی با اعتراضات مردم آذربایجان که توام با دستگیری گستردهی فعالین مدنی آذربایجان بوده، بیم آن می‌رود که فضای مشوش کنونی مانع هرگونه برخورد عادلانه با این زن فرهیخته شود.
با عنایت به موارد مذکور ما امضاءکنندگان زیر، ضمن محکوم کردن دستگیری و ضرب و شتم فرانک فرید، خواستار آزادی بدون قید و شرط ایشان هستیم».

هیچ نظری موجود نیست: